Överförd…..Och FOSS-tankar….

Min arbetsplats är fr.om med idag överförd till Stockholm stads ny IT-miljö, känd som GSIT.

Ny kompisar på jobbet är Windows 7, MS-Office 2007, MS-Office Communicator mfl… Det mesta av det övriga programutbudet är, som vanligt, proprietära mjukvaror med ett par undantag.

Tyvärr finns det krav på central paketering (till MSI-paket) av all programvara som gör det mindre lockande att använda FOSS-programvara. Detta eftersom kostnaden för paketering ligger mycket högt och därmed tar bort ev. ekonomiska vinster med det hela…

Detta gör att jag skulle vilja göra som figuren i denna bild och rymma från beroendet av stora programvarujättar med dyra licenser och snåriga EULA:s….

Tack till http://www.lissenko.net/blogg/

Då det finns önskemål om enklare skrivdatorer hos vissa klasser  kanske jag kommer att vara lite subversiv och använda mig av t.ex Edubunutu för detta för att slippa undan licenssjabbel och annat som kommer med användandet av MS-produkter. Eller kanske jag kör Windows 7 med det antivirus som finns tillgängligt i men med Open Office och andra FOSS-program som gör jobbet.

Vad det än blir lovar jag att berätta historien här, med tekniska detaljer.

One response to “Överförd…..Och FOSS-tankar….