GSIT i Stockholms stad…

…. en knäck för det egna självförtroendet.

Har arbetat i många år med IT-stöd i skolans värld och har nu kvar visst ansvar för skolans IT. I och med övergången till den gemensamma lösningen som driftas av extern leverantör till 100% har vissa händelser lett till att jag börjat fundera på ett par saker.

  1. I samtal med helpdesk, ska man spela okunnigare än vad man är? Detta verkar vara fallet då jag har blivit nedvärderad genom brist på handling från helpdeskens sida.Har man erfarenhet av hantering av t.ex skrivare, är det då fel av mig att använda den erfarenheten? På stadens leverantör verkar det så och jag drar mig inte för att säga det högt här.
  2. Är det rätt att lärare jämställs med tjänstemän (slarvigt kallade kontorsråttor) vad gäller möjligheten att  ringa in ärenden?Lärare “A” har glömt lösenordet, och jag som har rollen som “behörig beställare” har tidigare haft rätt att ringa in för dennes räkning men detta var det slut häromdagen. Numera måste den som vill ha nytt lösen ringa själv, men om vissa saker inte kan upfyllas får jag ett e-mail med personens lösenord. Följden blir att det kan ta upp till två arbetsdagar innan lärare (eller annan personal) har sitt nya lösenord, om jag inte kan få tag på den som behöver det.
  3. Sist en svår fråga: Med ovanstående och annat du som läsare redan vet som bakgrund. Är detta en del av ett Stockholm i värdsklass?

Om du vill ha klar insyn hur det kan vara för IT-personal titta på denna sajt http://overtalig.blogspot.com/.

Comments are closed.