Korta funderingar runt Liu Xiaobo

Börjar med att ge lite länkar:

China Digital Times samling av “tweets” om fredspriset

Se Torbjörn Jaglands tal (textat på norska)


Precis som Jagland säger i sitt tal vid ceremonien idag så är det skrämmande att Kina reagerar som man har gjort på fredspriset till Liu Xiaobo.

Liua Xiaobo sitter dömd för att har begått handlingar som är tillåtna i Kinas grundlag. Att han har fått den kinesiska regeringen att darra är ju helt tydligt i och med att de har fängslat en man som om man skulle följa lagens bokstav är oskyldig.

Med detta inlägg sällar jag mig till de som ropar: Släpp Liu Xiaobo fri nu!

En annan effekt som detta kan få är att jag om jag skulle vilja inte kommer att blir insläppt i Kina i framtiden, om regimen fortsätter i samma stil som idag. En förlust på ett sätt men så länge som styret i Kina ser ut som det gör vill jag inte sätta min fot där. Detsamma gäller alla totalitära stater där människors rätt till fritt tänkande och tyckande och tro undertrycks.

Comments are closed.